איך לא לבזבז יום

כללי

האם הסיטואציה הזו מוכרת לכם?
אתם נוסעים לעמדה בשרונה מפני ששם הסיכוי הטוב ביותר לרחף. כאשר אתם מגיעים לעמדה הרוח חזקה מדי ומרחף אחד המנסה להמריא בכל זאת נגרר אחורה ונעצר רק בעזרת מכשול או מרחפים אחרים. אז
יושבים עם החברים ומכינים קפה. לאחר שעה של קפה ובעצת המומחים מחליטים לנסוע לגלבוע. שורפים עוד קצת דלק וזמן, מגיעים לגלבוע והרוח חלשה. יותר מחצי יום עבר ובינתיים לא טסתם בכלל. 2 מרחפים המריאו
וגרזנו למטה. נראה שכבר לא תוציאו טיסה טובה היום והיום הזה התבזבז.
קרה לכם?

כנראה כל מרחף פגש את התרחיש המתואר למעלה. העמדות יכולות להשתנות, לפעמים שותים תה במקום קפה, אך בכל זאת כמעט כל מרחף עמדה בעמדה וחשב לעצמו “איזה יום מבוזבז”. אבל האם היום הזה באמת מבוזבז? האם אנחנו לא יכולים להפיק ממנו דבר? רומן אומר כי בכל טיסה הוא מנסה ללמוד משהו חדש ובימים בהם הוא לא טס הוא לומד הכי הרבה. יום בו התנאים אינם מתאימים לטיסת מרחק הוא יום מעולה לשפר
מיומנויות אחרות שלנו, הנחוצות לטיסה. מיומנויות אשר לא נעבוד עליהן ביום עם תנאים טובים לטיסה. ברגע שנבין את זה, נוכל להפיק משהו מכל יום עם המצנח שלנו (מלבד הטיול והנופים בדרך לעמדה ובעמדה עצמה).

הטריק הוא לבחון את התנאים ולהציב לנו מטרות בהתאם לתנאים הנתונים. זהו התהליך המתרחש
באופן חצי מודע אצל כל אדם כל הזמן. אם נהיה מודעים לו נוכל לשלוט בו יותר ולהפיק יותר מהיום שלנו. נכון,
קיווינו לטיסת מרחק מדהימה, אך הרוח חזקה מדי ואי אפשר להמריא.

מה עושים?

 

רוח חזקה מדי
כאשר הרוח חזקה מדי בעמדה, בדרך כלל היא חלשה יותר במקום נמוך יותר, או רחוק יותר במורד
הרוח. זהו יום מצוין לרענן את השליטה הקרקעית שלכם. הציבו לעצמכם מטרה אשר מעט קשה לכם לבצע
והתאמנו עליה.

תרגיל מומלץ הוא הליכה במשולש (ראו תרשים משמאל). ציירו על הקרקע משולש אשר כל צלע בו היא באורך 5-3 מטרים. הניפו את הכנף והתקרבו אל אחד הקדקודים (קדקוד מס’ 1 (בדרך הנוחה לכם (פנים או גב
אל המצנח). לכו מקדקוד מס’ 1 אל קדקוד מס’ 2 .בקדקוד מס’ 2 הסתובבו כך שתהיו במצב הפוך מזה בו הייתם
עד עכשיו ולכו אל קדקוד מס’ 3 .לדוגמה, אם הלכתם מקדקוד מס’ 1 אל קדקוד מס’ 2 עם הפנים אל המצנח,
מקדקוד מס’ 2 אל קדקוד מס’ 3 תלכו עם הגב אל המצנח. בקדקוד מס’ 3 הסתובבו שוב ולכו אל קדקוד מס’ 1.
מומלץ לבצע את התרגיל לפחות פעמיים ברצף לכל כיוון (עם ונגד כיוון השעון).

רוח חלשה מדי

רוח חלשה פירושה אויר רגוע יחסית. זו הזדמנות טובה ללמוד להכיר מעט יותר את המצנח שלנו באויר ולתרגל באופן ממוקד. זו יכולה להיות גם הזדמנות טובה לתרגל הנפה קדמית (יש לתרגל הנפה קדמית במקום שטוח לפני שמנסים זאת בעמדה). על מנת למקסם את זמן התרגול שלנו באויר נבחר תרגיל עוד לפני ההמראה. כמובן שלפני תחילת ביצוע התרגיל באויר יש לבחון את מצב האויר ואת הגובה שלנו ולקבל החלטה האם אפשר לתרגל או לא.

מה אפשר לתרגל ברוח חלשה? לשפר כניסה ויציאה מפניות רחבות ופניות והדוקות, שליטה בעלרוד (פיץ’ קונטרול – Pitch Control), ללמוד את השפעת היגוי הגוף על המצנח (עם מעט סבלנות אפשר אפילו לעשות ווינג-אוברים עם היגוי גוף בלבד). אפשר לתת למצנח לטוס במהירות טרים (Trim Speed) וללמוד את יחס הגלישה שלו, לתרגל קיפול של אוזניים גדולות (ביג אירז – Big Ears), דחיפת חצי ספיד-סיסטם וניהוג הכנף באמצעות ניהוג גוף בלבד. לסיום, אפשר לבחור נקודה בשדה הנחיתה ולנסות לנחות כמה שיותר קרוב אליה.